När anses uppsägning kommit hyresgäst tillhanda?

Hej!

Jag gav min hyresgäst ett uppsägningsavtal den 23/11 och bad att få det påskrivet och returnerat vilket inte skett. Nu funderar jag på att skicka ett rekommenderat brev. Kan jag skicka samma brev och skriva att det är en kopia på originalet och att det då fortfarande är 23/11 som gäller eller kommer det bli nytt datum från den dagen jag skickar det rekommenderade brevet? Mvh Christina

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundregeln är uppsägningen ska vara skriftlig om det är hyresvärden som säger upp hyresavtalet, 12:8 1st jordabalken. Om du gett hyresgästen ett brev och denne inte återkommit och bekräftat att uppsägningen mottagits uppsägningen blir det svårt för dig att bevisa att du meddelat detta den 23/11.

Som jag förstår din frågeställning är det inte fråga om en uppsägning pga att hyresrätten är förverkad enligt 8:42 eller att du vill ändra hyresvillkoren enligt 8:58, och anges att uppsägning kan skickas i ett rekommenderat brev för att fastställa att en uppsägning meddelats om inte hyresgästen vill känna vid att du lämnat en uppsägning. Då börjar uppsägningstiden räknas från och med den dag då brevet har avlämnats för postbefordran till den söktes vanliga adress. Med detta menas att uppsägningen räknas från den dag du postar brevet och erhåller ett postkvitto och brevet ska skickas till den adress hyresgästen angett där meddelanden till hyresgästen ska sändas.

Med det tillvägagångssättet spelar det ingen roll om hyresgästen sen inte skulle hämta ut det rekommenderade brevet, då har du bevis att det är skickat i och med postkvittot och uppsägningen gäller från den dag du skickat brevet, 12:8 4 st JB. Så spara postkvittot, du kan dessutom datera brevet bara för vara extra tydlig men det viktiga är kvittot. Skickar du ett rekommenderat brev kommer det att gälla från den dag du skickar det och tyvärr inte från den 23/11.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare