FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/03/2019

Namnbyte, gäller avtalet fortfarande?

Hej!

Jag har tecknat ett avtal för en bostadsrätt, men jag har bytt för- och efternamn efter överlåtelseskrivningen. Personnumret är det samma och mäklaren är medveten om förändringen. Bostadsrättsföreningen har fått mitt nya personbevis och mäklaren kommer ta en kopia på mina nya ID-handlingar i samband med inflytten.

Gäller avtalet nu fortfarande juridiskt p.g.a. namnbytet eller måste det skrivas om? Jag hette ju faktiskt något annat i samband med skrivningen, och det är väl det som räknas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalet är fortfarande giltigt, trots att du har bytt namn. Avtalet måste inte skrivas om.

För att undvika framtida tvister och missförstånd så kan det dock vara bra att skriva in informationen om att du har bytt namn i avtalet. Detta kan till exempel göras med hjälp av ett tilläggsavtal.

Kan du dock styrka/bevisa att du tidigare har hetat något annat, så bör det dock inte vara några problem. Du är ju fortfarande samma person om än med ett annan för- och efternamn.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare