FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/12/2014

Namn och arvsrätt vid makes adoption av barn

Hej, jag har en son på 24 år, vars pappa är död sen 13 år tillbaka. Jag har varit sambo med min nuvarande man sedan 2002 och gift sen 2004. Min man vill adoptera min son och då undrar jag. Har min son rätt att behålla sitt efternamn och upphör han att ha rätten till arv efter mig, hans mamma, eller ska vi adoptera honom tillsammans för att han inte ska mista arvsrätten efter mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Adoption regleras främst i Föräldrabalken, (https://lagen.nu/1949:381#K4P6). Kort skall det sägas att din son inte slutar att vara din son bara för att din make adopterar honom, utan istället blir ni båda hans juridiska föräldrar. Bland annat innebär detta att din son behåller sin arvsrätt efter dig.

När det gäller namnfrågan, regleras denna i Namnlagen. Dess 2 § innebär att om makarna har gemensamt efternamn, får även adoptivbarnet det namnet. Om adoptivföräldrarna har olika namn, anmäler man i ansökan vilket namn man vill att barnet skall ha.

Är det så att din son exempelvis har sin pappas eller annans efternamn, och vill behålla detta, kan han sedan ansöka om att byta efternamn (det vill säga "byta tillbaka") hos Patent- och registreringsverket enligt Namnlagens 11 §.

Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare