FrågaFAMILJERÄTTAdoption07/09/2015

Namn, arv och samtycke vid vuxenadoption

Hej.

Jag har sedan jag var 8 år levt med min mor och styvfar och har ingen kontakt med min biologiska far. Idag är jag 25 år och vill att min styvfar adopterar mig men jag och min styvfar har ett par funderingar kring det här.

Kan jag efter en adoption byta efternamn till min styvfars efternamn som i det här fallet är Johansson?

(Jag har redan gjort ett byte av efternamn för att inte bli förknippad till min biologiska far, då bytte jag till min mors släktnamn)

Måste min biologiska far godkänna det här?

Hur fungerar det när det kommer till arv efter bortgång? Blir jag arvinge till min styvfar eller står jag kvar som arvinge till min biologiska far?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning, Caroline

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du är över 18 år behöver inte din biologiska far godkänna adoptionen, men rätten kommer att inhämta åsikter från båda dina biologiska föräldrar innan de godkänner adoptionen. Adoptionen kommer förmodligen att godkännas eftersom du och din styvfar om jag förstår dig rätt har haft en "familjerelation" sedan du var åtta år (se här).

Efter adoptionen kommer du juridiskt sett att vara din moders och din styvfars gemensamma barn (se här). Detta innebär att du blir arvinge till din styvfar. Eftersom du anses vara barn till din mor och din styvfar, räknas du inte längre som barn till din biologiska far. Du kommer därför inte att ärva honom.

Vad gäller namnet, finns det en paragraf i den så kallade namnlagen som reglerar frågan. Kort sagt får du efternamnet Johansson om din mor och styvfar båda har det namnet. Har din mor och styvfar olika efternamn men några gemensamma barn, får du det efternamn det senast födda av deras barn har. Om de varken har samma efternamn eller gemensamma barn, går det att välja efternamn i adoptionsansökan (se här).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du undrar något mer kring det här får du gärna återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare