Någon tog min mobil och vägrar lämna tillbaka den, vad kan jag göra?

Jag tappade min mobil och då hade min granne hittat den och tagit med den hem till sig och när jag plingade den så såg jag att den var hemma hos han så jag gick hem till han och frågade och han sa att han hade den och skulle komma hem till mig om 30 minuter och ge tillbaka den men det hände aldrig och nu har det gått en vecka och han har fortfarande kvar den och vägrar ge tillbaka den när jag frågar. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av det du säger så tyder det på att din granne har din telefon och i det fallet så skulle mitt första råd vara att gå ner och prata med din granne igen och be om att få tillbaka din telefon. Skulle inte det fungera så finns det rättslig väg man kan gå.

När du går ner och pratar med din granne kan du uttrycka att du ämnar polisanmäla honom om du inte får tillbaka din mobil. Detta skulle troligtvis hamna under antingen stöld (8 kap. 1§ Brottsbalken) eller olovligt förfogande (10 kap. 4§ Brottsbalken).

Men som sagt, jag skulle gå och prata med honom igen och nämna att du kan polisanmäla honom och se om det blir någon skillnad. Skulle det inte fungera och du är säker att det är han som har din mobil så kan du polisanmäla honom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare