FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut21/02/2018

Myndighets beslut om gemensamhetsanläggning och servitut

Hej!

Kan lantmäteriet ta en samfällt i besittning och tvinga de berörda till en gemensamhetsanläggning?

Kan lantmäteriet köra över en privat markägare och tvinga hen till att gå med på ett servitut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp din fråga i dels om lantmäteriet kan tvinga markägare att skapa en gemensamhetsanläggning dels om de kan tvinga en markägare att gå med på ett servitut.

Din fråga regleras i plan- och bygglagen (PBL), anläggningslagen och fastighetsbildningenslagen (FBL).

Kan Lantmäteriet besluta om gemensamhetsanläggning?

Kommunen får i detaljplaner bestämma om gemensamhetsanläggning ska inrättas och om det behövs får de besluta om de fastigheter som ska delta i gemensamhetsanläggningar samt de utrymmen som ska tas i anspråk för anläggningarna (4 Kap 18 § PBL).

För att detta ska kunna ske måste anläggningen vara gemensam för flera fastigheter och tillgodose ett ändamål för stadigvarande betydelse för de berörda fastigheterna (1 § anläggningslagen). Ni har möjlighet att hindra att gemensamhetsanläggningen inrättas om ni som ägare av de berörda fastigheterna allmänt motsätter er åtgärden och har beaktansvärda skäl för det (7 § anläggningslagen).

Om gemensamhetsanläggningen inte är reglerad i detaljplan kan den enbart inrättas om följande villkor är uppfyllda (6 a § anläggningslagen).

1. En gemensamhetsanläggning får inte inrättas på en fastighet om den inte är av väsentligt betydelse för fastigheten (5 § anläggninslagen).

2. En sådan anläggning endast får inrättas om de ekonomiska eller andra fördelarna är större än kostnaderna för anläggningen (6 § anläggninslagen).

Sammanfattningsvis får en gemensamhetsanläggningen inrättas om den finns reglerad i detaljplan och det inte finns beaktansvärda skäl ifall ni motsätter er. Den får även inrättas fast det inte finns detaljplan men då måste villkoren ovan vara uppfyllda.

Beslut om officialservitut.

Din fråga gäller s.k. officialservitut och regleras i 7 Kap FBL. Ett sådant servitut bildas genom beslut av myndighet och sker genom lantmäteriförrättning hos Lantmäteriet. Ett sådant servitut får enbart bildas om det är av väsentligt betydelse för fastigheternas ändamålsenliga användning (7 Kap 1 § FBL). Servitutet får alltså inte bildas för att tillgodose tillfälliga ändamål. Ifall det skulle finnas en byggnad eller väg på den tjänande fastigheten är utgångspunkten att markägaren på den fastigheten inte har någon underhållsplikt.

Sammanfattningsvis kan alltså kommunen tvinga markägaren att gå med på ett servitut om vissa krav är uppfyllda.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare