Myndigheters tillgång till folkbokföringsuppgifter

kan myndigheter gå in på skatteverket och se hur länge några personer varit folkbokförda på samma adress? eller har myndigheter redan information om det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Folkbokföringsuppgifterna hos Skatteverket är som huvudregel offentliga handlingar, vilket innebär att vem som helst kan begära ut dem. Information om hur länge en person har varit folkbokförd på samma adress finns hos Skatteverket, och den aktuella myndigheten kan alltså kontakta Skatteverket och be om att få dessa uppgifter. Om du vill kan du läsa mer om vilka uppgifter som finns hos Skatteverket här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare