FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/05/2017

Myndiga barns bosättningsrätt

Hej! Jag har fått jobb i England. Jag har en som på 20 som studerar på Universitet på annan ort och som bor i egen lägenhet. Jag har även tvillingar på 18 som går på gymnasiet. De har ett år kvar i skolan. Jag är skild sedan många år. Vi har haft barnen varannan vecka. Jag har en mycket nära och bra relation med barnen.

Jag kommer nu vara mer i England. Men kommer hem var tredje vecka. Kommer kanske vara 70 procent i London. De kommer bo i min lägenhet i Stockholm där jag är skriven. Jag kommer betala för alla barnen utgifter som jag alltid gjort.

Är detta ok från ett juridiskt perspektiv? Kan mamman blockera detta?

Vore vänligt med svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina barn är 20- respektive 18 år gamla, de räkas i lagens mening som myndiga (9 kap 1 § föräldrabalken). Myndiga personer råder själva över sin egendom och har rätt att åta sig förbindelser. En sådan förbindelse skulle kunna avse boende i din lägenhet i Stockholm.

Ingen utomstående kan juridisk påverka utfallet av en sådan förbindelse.

Däremot kan er underhållsskyldighet (7 kap 1 § 2 st. FB) påverkas för barnen som går kvar i gymnasieskolan, om de väljer att bosätta sig hos dig på heltid. Detta är beroende av vad som avtalats mellan dig och barnens mamma.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare