Muntligt avtal vid fastighetsköp

Vi är 4 syskon, jag vart lovad att köpa mitt föräldrahem men sen ändrade min syster sig för hennes dotter var intresserad av huset helt plötsligt, gäller inte hennes ord som muntligt avtal? Och kan hon bryta det som hon vill?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I jordabalkens fjärde kapitel finns reglerna som gäller för fastighetsköp. Det finns fyra grundkrav för handlingen (så kallad köpehandling) vid köp av fastigheter. Det ska ange en specifik fastighet (exempelvis genom adress eller fastighetsbeteckning), köparen och säljaren ska skriva under handlingen, den ska innehålla priset för fastigheten och att säljaren överlåter egendomen på köparen.

På grund av att dessa krav finns och att de måste vara uppfyllda för att ett köp ska vara giltigt blir inte ett muntligt löfte eller ett förköpsavtal bindande när det gäller just fastigheter/hus.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare