FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal14/06/2018

Muntligt löfte om köp av fastighet

Hejsan! Det är så att vi bor i en villa och vi var kompisar med husägarna. Vi har pratat om att vi skulle köpa huset efter att vi har bott i den i ca. 2 år nu, men... husägaren tog livet av sig för ett tag sedan och nu hans fru bestämde sig att hon ska lägga upp huset tillgänglig för köpen rent allmänt, så att vem som helst skulle kunna köpa den utan att ens vänta dem två åren. Vi bor här i ett år nu och vi undrar ifall hon får ens göra något sånt. Vi har pratat om att vi skulle ha rätten till att köpa den först osv.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du använder ordet "villa" utgår jag från att det är fast egendom du vill köpa (1 kap 1 § och 2 kap 1 § jordabalken). Det vill säga att du i så fall skulle vara ägaren av både marken och byggnaden, alternativt att det rör sig om tomträtt där samma regler ändå gäller (13 kap 7 § jordabalken). I det fall det skulle vara fråga om ett annat typ av köp så gäller andra regler än följande.

Utgångspunkten för köp av fast egendom är att köpet är juridiskt bindande först när kraven för köpet är uppfyllda (4 kap 1 § jordabalken). Kraven är:

1.Skriftlig köpehandling

2.Undertecknande av både köpare och säljare

3.Köpehandlingen ska innehålla uppgift och köpeskillingen, och

4.Förklaring att egendomen överlåtes till köparen.

Slutsats:

Såvida dessa inte är uppfyllda har inget juridiskt bindande avtal upprättats och ni har tyvärr ingen förtur när det gäller köpet. Muntliga löften gäller alltså inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare