FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/04/2019

Muntliga avtal

Hej. Min vän har lånat ut 100000 kr till mig. Han avled hastigt. Vi skrev inget skuldbrev.

Är jag enligt lag skyldig att betala dessa pengar till hans familj då?

Mvh Elisabet

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. När din vän lånade ut dessa pengar till dig och du tog emot den, anses ett avtal har uppstått. Eftersom det inte finns någon reglering gällande penninglån, är det muntliga avtalet giltigt och du är därmed skyldig att betala tillbaka pengarna.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare