FrågaEKONOMIÖvrigt21/07/2019

Motpart hävdar större skuld än vad som muntligen överenskommits

Har lånat 250000kr av en gammal vän.Har nu åtebetalat den summan genom måntalig betalning sedan 2011-03-28.Har aldrig skrivit på något med honom.Nu påstår han att jag är skyldig ytterligare 96000kr + ränta och har skickat vidare till KF och nu ligger det hos Tingsrätten och fick besked idag om tid för rättegång.Vet inte vad jag skall göra då vi hade en muntlig överenskommelse om lånet och det har hela tiden rört sig om ett lån på 250000kr.Vad kan jag göra?? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen som du beskriver är bekymmersam. Svaret finner vi genom att se på hur domstolen arbetar och vad de kräver för att döma till din motparts fördel.

I grund och botten handlar det alltså här om en bevisbedömning. När målet kommer upp i rätten kommer domstolen göra en bedömning av omständigheterna. För att din motpart ska få rätt i domstolen krävs det att han kan "göra sannolikt" att det finns ett skuldförhållande mellan er på det belopp som han hävdar. Att enbart referera till att det skedde en muntlig överenskommelse för flertalet år sedan lär inte vara tillräckligt för att domstolen ska döma till hans fördel. Det krävs mer bevisning än så, exempelvis dokumentation eller flertalet oberoende vittnen som kan styrka din motparts påståenden.

För din del gäller det att du beskriver dina sakförhållanden, dvs. hur stort du anser att lånet var och varför den ska anses återbetald. Det går även bra att få fram dokumentation (t.ex. kontoutdrag från så långt bak du kan) eller vittnen som kan styrka dina påståenden.

Det ska tilläggas att muntliga avtal är giltiga i juridisk mening, men som du säkert kan förstå är de svåra att bevisa. Det är denna relativt höga tröskel din motpart måste ta sig över. Det lär därför bli svårt för din motpart att vinna detta mål utan en ansenlig mängd bevis som kan styrka förhållandet.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du fick ett behjälpligt svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig igen eller skriva en kommentar om något var otydligt.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare