Motivering av förvaltningsbeslut samt beslutets form

Måste ett gynnande förvaltningsbeslut skriftligt motiveras?

Går det att lämna ett avslagsbeslut muntligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i förvaltningslagen.

Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för beslutet. Undantag från när motiveringsskyldigheten inte gäller är om det är uppenbart obehövligt (32 § 1 st förvaltningslagen). En motivering får också helt eller delvis utelämnas, beslutet gäller anställning av någon; ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart, dvs. brådskande ärenden; det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande; eller beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen (32 § 2 st förvaltningslagen). Om motiveringen har utelämnats enligt ovan ska myndigheten om möjligt ge en motivering i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt (32 § 3 st förvaltningslagen).

En myndighet som meddelar ett beslut i ett ärende ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet, om det inte är uppenbart obehövligt. Om parten får överklaga beslutet ska han eller hon även underrättas om hur det går till och formen för överklagan. Myndigheten ska samtidigt upplysa parten om avvikande meningar som har antecknats. Myndigheten bestämmer hur underrättelsen ska ske. En underrättelse ska dock alltid vara skriftlig om en part begär det (33 § förvaltningslagen).

Sammanfattningsvis har myndigheter en motiveringsskyldighet, men med vissa undantag. Underrättelsen kan ske antingen muntligt eller skriftligt, men en underrättelse ska alltid vara skriftlig om en part begär det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare