FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/11/2017

Mord-påverkas utgången av sent erkännande?

Hej!

Jag har en fråga angående mord. Om ingen tar på sig att ha skjutit någon, men de döms ändå eftersom att de hade uppsåt. En av personerna tar på sig skulden efter ett långt tag. Skulle utgången blivit densamma om en eller flera av gärningsmännen tagit på sig skotten på direkten vid rättegången?

Med vänliga hälsningar Ellen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om det är så att flera gjort sig skyldiga till brott, men en tagit på sig skulden så går troligeni dagsläget alla utom den som tog på sig skulden fria. Om flera tagit på sig skulden från början hade alla dessa straffats. Utöver detta är det svårt att svara på huruvida någon annan förändring skett gällande utgången eftersom en individuell bedömning görs i varje fall och det krävs mer information kring vilken person som gjort vad för att kunna avgöra detta. Om alla kollektivt skjutit har de som sagt uppsåt, och detta förändras inte för att det tar lång tid innan man tar på sig skulden.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare