FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/07/2021

Mor och far-förälders möjlighet att ge gåvor och träffa sina barnbarn

Hej.

Jag har barnbarn som jag gärna vill ge pengar och köpa saker till. Samt ta med ut och äta eller så. Vid vilken ålder kan jag göra det utan föräldrarnas samtycke. Har dålig kontakt med dem ,men bra med barnen. Barnen är 11-16 år gamla.

MVH Mormor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns en arvsrättslig aspekt i denna fråga, närmare bestämt förskott på arv, men jag förstår din fråga som att den avser själva tillståndet att träffa respektive ge gåvor till dem.

Av 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB) följer att barn får motta gåvor så länge de är av strikt benefik karaktär dvs att ingen motprestation krävs av barnen. Vad avser själva omhändertagandet av pengar och gåvor så är det barnets föräldrar som bestämmer så länge barnet är under 16 år och därefter erhåller barnet rätten att bestämmasjälv, se 9 kap. 8 § FB.

Er rätt att träffa era barnbarn är inte uttryckligen lagstadgad, däremot framgår det av 6 kap. 15 § FB att det åligger föräldrarna till ett barn att barnet ska så långt det är möjligt få möjligheten att träffa viktiga och nära personer i dess omgivning. Föräldrarnas beslut här är dessvärre inget du kan överklaga utan det är socialstyrelsen som eventuellt väcker talan avseende denna fråga, se 6 kap. 15 a § FB.

Hoppas att du känner att din fråga har besvarats och stort lycka till i framtiden.
Lawline RådgivareRådgivare