FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/01/2014

Möjligt för ej biologisk far att vara vårdnadshavare?

Hej Jag är gift sedan 5 år snart 6 år. Min man och jag har en gemensam son och jag har en dotter på 9 år sedan mitt tidigare förhållande. Min dotters bio pappa träffar inte henne. Han har inte velat det sedan hon var 3 år då han träffade henne lite då och då. Min dotter ser min nya man som en pappa och han också henne som hans dotter. Jag har ensamvårdnad till flickan och undrar om min nya man och jag kan ha gemensamvårdnad av min flicka? Om han kan få det och hur man ansöker om det. Måste hennes bio pappa samtycka det? Vi också tänker på en adoption och vi undrar om min dotters pappa måste godkänna adoptionen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

En ansökan om gemensam vårdnad av din dotter kan endast göras av den som är att anse såsom hennes förälder. Detta framgår av bland annat 6 kap 4-6 §§ föräldrabalken (FB). Det finns således ingen möjlighet för din nuvarande make att ansöka om gemensam vårdnad av din dotter. Såsom du är inne på är den möjlighet som finns adoption.

Vid en eventuell adoption så behöver inte din f.d make samtycke till adoptionen eftersom han inte har eller har haft del i vårdnaden. 4 kap 5a§ 2st FB. Han borde dock om möjligt höras så att han kan avlägga sin åsikt, han har dock inget ''veto'' i frågan. 4 kap 10§ 3st FB.

Frågan om adoptionen ska godkännas prövas av domstol i den ort ni är bosatta. 4 kap 6§ se även 9§ FB.

Med tanke på de omständigheter du beskriver rörande din dotters förhållande till din nuvarande man så torde det föreligga goda chanser att en adoption beviljas. Detta är dock givetvis något domstolen i fråga får ta ställning till.

Hoppas rättsläget blev klarare. Om du vill läsa lagen såsom helhet så kan föräldrabalken hittas https://lagen.nu/1949:381

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare