Möjligt att minimera laglotten?

Hej

Har ett enda barn. Han har det gott ställt. Vill därför ge så mkt som möjligt till välgörenhet. Som enda bröstarvinge ärver han hälften. Men finns det ngt jag kan göra för att minimera hans del?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig

Vad har din son rätt till?

Det stämmer att din son som din enda bröstarvinge har rätt till hälften av arvet, se 7 kap. 1 § ÄB. Om du skulle testamentera bort hela din förmögenhet till välgörenhet krävs det att din son inom sex månader begär jämkning av testamentet för att han ska få ut sin del, se 7 kap. 3 § ÄB.

Finns det något du kan göra?

Egentligen finns det inte så mycket du kan göra, om din son vill ha ut hela sin del har han rätt till det. Ifall du väljer att testamentera bort hela din kvarlåtenskap måste dock din son jämka testamentet inom 6 månader för att ha rätt till sin del av arvet, men detta kan han såklart göra om han vill det. Min rekommendation är att du pratar med din son och ser om ni kan komma överens om att du testamenterar bort en större del till välgörenhet. I sådana fall räcker det att din son undviker att begära jämkning av testamentet för att din förmögenhet ska fördelas i enlighet med ditt testamente.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om det skulle uppstå ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare