Möjligheter till att skydda uppfinning innan patent beviljats?

Om jag ska presentera en ide som inte är patentskyddat och vill skaffa mig ett partnerskap med ett bolag går det att skydda iden från att bli snodd av den jag presenterar iden för genom något slags avtal?

Jag är ingen bolagsägare, men tanken är att om partnerskapet går igenom så startar jag ett Aktiebolag eller bör jag redan ha startat ett bolag innan jag presenterar iden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

I patentlagen(PL) finns bestämmelserna om patent. Den fråga som aktualiseras för din del är att nyhetskravet inte förstörs genom att du presenterar din uppfinning. Nyhetskravet begränsar alla tekniska uppfinningar som tidigare blivit känt dagen före patentansökan att erhålla patent (2 § PL). Dessutom vilka rättsliga möjligheter du har om någon obehörig söker patent för din uppfinning. Inledningsvis vill jag bara nämna att i avseende av ditt patent spelar det ingen roll om du väljer att starta ett aktiebolaget före eller efter era förhandlingar.

Hur du kan skydda dig

En lämplig metod är att tillsammans med bolaget skriva en "non-disclosure agreement" (NDC) med villkoret att du är uppfinnare. Avtalet binder både dig och bolaget rättsligt att inte sprida vidare din uppfinning samt erkänner dig som uppfinnare. Det är den som gjort en uppfinning (eller till den uppfinnarens rätt har övergått) som ska beviljas patent (1 § första stycket PL). Skulle bolaget i strid med ert avtal trots det beviljas patent kan du väcka talan i domstol, detta måste göras inom ett år från det att deras patent beviljades (52 § sjätte stycket PL). Det är Patent- och marknadsdomstolen som handlägger denna typ av ärenden. Således är er "NDC" ett lämpligt bevismedel vid en sådan process. Resultatet av en sådan process kan bli att patentet istället tillfaller dig (53 § första stycket PL).

En annan metod är att du ansöker om patent innan du exponerar din uppfinning, således njuter du ensamrätt och ingen annan får således använda din uppfinning i näringsverksamhet (3 § PL).

Jag anser att dessa två metoder är lämpligast för ditt ändamål.

Om du vill gå vidare med en patentansökan eller ha hjälp med utformningen av den typ av avtal jag nämnt ovan är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka en tid med en jurist Här.

MVH,

André BlomquistRådgivare