Möjligheter att utkräva ansvar av advokater/jurister

Vem kan hjälpa mig om jag anlitade advokater som skulle hjälpa mig med en arbetsfråga? Nu har de försvann, mina pengar och jag kommer att förlora jobbet?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill utkräva ansvar av advokaterna som du anlitade och försvann utan att genomföra en avtalad och redan betald tjänst.

Svar

Det är inte konsumenttjänstlagen som gäller vid köp av juridiska tjänster, istället gäller allmänna kontraktsrättsliga principer och Avtalslagen. En välkänd och erkänd princip när det gäller avtal är att avtal ska hållas. Om du ingått ett avtal med advokaterna om att de ska utföra en juridisk tjänst men de inte håller sin del av avtalet, kan detta alltså vara en grund för skadestånd till följd av kontraktsbrott.

Det kan även vara fråga om bedrägeri då advokaterna kan anses ha vilselett dig, vilket lett till en vinst för dem själva och en förlust för dig, (9 kap. 1 § Brottsbalken). Det är då möjligt för dig att anmäla brottet till polisen som är ansvariga att utreda fallet.

Om det i din situation gäller advokater och inte jurister kan du även kontakta Advokatsamfundet, vilka har tillsyn över advokater och ska se till att dessa följer god advokatsed. Att bryta ett kontrakt och begå bedrägeri strider helt klart mot god advokatsed vilket kan leda till disciplinära påföljder.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare