FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/01/2015

Möjligheter att utföra ändring av faderskap

hej jag blev gravid å min dåvarande kille var hemma hos mig då. tänkte ej så mkt på det. han skrev på faderskapsintyg. nu är ja sambo med min nya, vi har alltid kännt varran.

han misstänker han är far till barnet då vi träffades runt den perioden jag blev gravid. detta tänkte jag inte så mkt på då utan trodde värkligen mitt ex var far.

han vill göra faderskapstest då pojken är väldigt lik honom.

hur går man tillväga med ett faderskapatest när det redan står någon annan som far?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag har tolkat det som att ditt ex har fått sitt faderskap fastställt genom bekräftelse eller dom i enlighet med 1 kap 3 § föräldrabalken. Om det skulle visa sig (genom ett faderskapstest) att det är din nuvarande sambo som är far till barnet skall rätten förklara att den bekräftelse som lämnats gentemot ditt ex skall sakna verkan mot honom. Det innebär att han inte längre skall anses vara fader till barnet. Detta följer av 1 kap 4 § 3 st föräldrabalken.

För att fastställa att din sambo är fader till barnet ankommer det på socialnämnden att göra en utredning. I samband med denna skall nämnden inhämta upplysningar från modern. I detta skede bör du låta nämnden ta del av din sambos faderskapstest om han på eget initiativ gjort ett sådant.. Om faderskapsfrågan kan bedömas med tillräcklig säkerhet genom utredningen skall din sambo få tillfälle at bekräfta faderskapet. Detta framgår av 2 kap 4-5 §§ föräldrabalken.

Under förutsättning att ett faderskapstest har gjorts av din sambo och det visar att han är fader till barnet kommer socialnämnden troligen låta din sambo bekräfta faderskapet. Genom detta kommer han sedan vara att betrakta som fader till din son.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare