FrågaFAMILJERÄTTAdoption13/05/2016

Möjligheten till adoption av styvdotter

Hejsan!

Jag har ett litet barn sedan ett tidigare förhållande, och mamman gör allt för att jag inte ska få träffa min dotter. Vi har försökt med familjerätten, men det har inte hjälpt för fem öre. Hon har ensam vårdnad i nuläget, men jag vill arbeta framåt mot en delad vårdnad. Mamman är nu förlovad med en kille hon nyligen träffat. Om de skulle gifta sig innan jag hinner uppnå delad vårdnad, kan hon låta sin man adoptera min dotter då, utan mitt godkännande?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Teoretiskt sätt kan ditt exs (framtida) make adoptera din dotter utan ditt samtycke men i praktiken skulle jag säga att det inte är så sannolikt då det krävs mycket till för att få igenom en adoption på det sättet. Att samtycke inte behövs från dig den framgår av 4 kap. 5 a § 2 st. FB, eftersom du saknar del i vårdnaden av er dotter.

För det första måste ett antal allmänna villkor vara uppfyllda för att adoption får ske. Först och främst måste den som vill adoptera fyllt 25 år(se 4 kap. 1 § FB). Om en make ska adoptera makans barn(dvs. makens styvbarn) krävs dessutom samtycke från makan(4 kap. 3 § FB). Om barnet är över 12 år gammal krävs dessutom barnets samtyckte till adoptionen (4 kap. 5 § FB, paragrafen ställer upp vissa undantag om barnet skulle bli skadad att bli tillfrågad och är under 16 år eller om barnet inte kan lämna samtycke pga. psykisk störning eller liknande förhållande).

Förutom detta görs dessutom en lämplighetsprövning enligt 4 kap. 6 § FB. Adoptionen får ske endast om det är till fördel för barnet och barnets bästa är det som är avgörande. Därför ska det till en "särskild anledning" för att adoptionen får ske som att den som vill adoptera har ett särskilt personligt förhållande med barnet eller vill uppfostra barnet eller har uppfostrat barnet. Endast om barnet kan antas få fullgoda levnadsvillkor bör adoptionen beviljas. Det bör noga prövas att den eller de adopterande kan ge barnet god uppfostran. Även barnets förhållande till de biologiska föräldrarna är av betydelse. Även om barnet inte är över 12 år så tar rätten hänsyn till vad barnet vill med beaktande av barnets ålder och mognad.

Som sagt är även din inställning som den biologiska fadern av betydelse. Trots att du som en icke-vårdnadshavare saknar egentlig vetorätt mot en adoption, skall du få möjlighet att höras i adoptionsärendet vilket framgår av 4 kap. 10 § 3 st. FB. Jag skulle vilja påstå att din inställning har relativt stor betydelse då senare avgöranden i domstol tyder på att man lägger stor vikt vid att barn ska ha umgänge med båda sina biologiska föräldrar.

Sammanfattningsvis ska man alltså utgå från barnets bästa och är du inte uppenbart en olämplig förälder skulle jag tro att det krävs ganska mycket till för att ditt ex framtida make får adoptera din dotter. Speciellt om de inte är gifta än, dvs. de har inte levt ihop så länge och hennes man inte har hunnit få en nära relation med din dotter(?).

Hoppas detta var till hjälp.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare