Möjligheten att anordna fest på offentlig plats

Hej! Det är så att jag och mina vänner vill ha anordna en fest på en lokal strand. Vi ska bjuda in folk men det ska inte säljas något. Är detta lagligt är min fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om offentliga tillställningar finns i ordningslagen.

En fest på en offentlig plats är normalt en offentlig tillställning eftersom den syftar till att samla ett antal deltagare till evenemanget (2 kap. 3 § punkt 2 eller 5). En offentlig tillställning på en offentlig plats får inte anordnas utan tillstånd från polismyndigheten (2 kap. 4 §, 2 kap. 6 §). En förutsättning för att det ska betraktas vara en offentlig tillställning är att den ska anordnas för allmänheten och att allmänheten har tillträde till den (2 kap. 3 § 2 stycket). Ifall tillträde till festen skulle vara begränsat till särskilda inbjudningar, medlemskap i föreningar eller andra villkor har allmänheten inte tillträde till tillställningen och den betraktas därför inte vara offentlig. Frågan har kommit upp i flera olika rättsfall där det bland annat konstaterats att tillställningen måste vara tillgänglig för endast en bestämd eller sluten krets personer för att den inte ska vara offentlig (se t.ex. RH 1997:40). Det är t.ex. inte möjligt att låta de vänner ni tänkt bjuda in ta med sig andra vänner, eftersom omfattningen på den krets som får tillgång till festen blir större och således anses till slut allmänheten få tillgång till tillställningen. Med en stängd gästlista som noga kontrolleras under festkvällen borde er fest inte vara en sådan tillställning som behöver tillstånd (se t.ex. RH 2000:12).

Det kan dock alltid vara att rekommendera att ta kontakt med polismyndigheten för att vara på den säkra sidan. Då slipper ni även att festen kan komma att avbrytas ifall missförstånd i fråga om tillståndet uppstått. Lagen ställer krav på att tillstånd för en offentlig tillställning ska sökas i god tid (2 kap. 6 §), vilket innebär att en eventuell kontakt med polisen också borde tas i god tid innan tillställningen äger rum.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare