Möjlighet till uppskov då redan har uppskov sedan tidigare

Hej! Jag sålde en lägenhet i 2013 och jag gjorde uppskov på vinstskatten då eftersom jag köpte en dyrare. För ett år sen, 2014, sålde jag en annan lägenhet, men inte den som jag använde för att göra uppskov från den jag sålde 2013. Jag skulle behöva betala vinstskatt på den från 2014 också. Men efter det så köpte jag en lägenhet som är lite dyrare än den jag sålde 2014. Jag har nu vinstskatt att betala för båda lägenheter jag sålde. Kan jag göra uppskov nu ytterligare för båda vinstskatterna eller åtminstone en av dem? Tack på förhand. Jag uppfyller alla krav för uppskov men jag vet inte vad det är för regler om man har två vinstskatter man skulle betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst krävs för uppskov att du säljer din permanentbostad (se 47 kap. 3 § inkomstskattelagen, IL). Med detta avses att det ska röra sig om en bostad som du varit bosatt i under minst ett år före avyttringen alternativ under minst tre av de senaste fem åren. Eftersom du beviljats uppskov för den första lägenheten måste detta krav ha varit uppfyllt i det fallet. Om det också är så att detta krav på permanentbostad även gäller avseende den lägenhet du sålde 2014 finns inget hinder mot att du får uppskov även för denna, förutsatt att övriga krav är uppfyllda gällande den nya bostaden du förvärvar. Det finns dock ett tak på 1450 000 kronor per bostad. Överstiger du detta belopp måste du skatta för den del av reavinsten som hamnar över taket (se 47 kap. 7 § 2 st. samt 8 § 2 st. IL). Annars är det först vid försäljning av ersättningsbostaden som uppskovsbeloppet måste återföras till beskattning enligt 47 kap. 11 § IL.

Hoppas du fått svar på din fråga. Tveka annars inte att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare