FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut15/05/2014

Möjlighet till ändring av servitut

Hej, jag undrar om det är möjligt att ändra ett servitut? Vilken myndighet kan hjälpa? Hur går jag till väg?

Tack. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline.

Enligt 7 kap. 4§ fastighetsbildningslagen, se https://lagen.nu/1970:988, gäller som huvudregel, att en ändring får ske om servitutet hindrar ett ändamålsenligt utnyttjande av den tjänande fastigheten eller dess användning i enlighet med detaljplan, fastighetsplan eller områdesbestämmelser. Kan olägenheten röjas, så är det alltså möjligt att ändra ett servitut. Innebörden av ovan nämnda bestämmelse, är att en omständighet skall ha inträffat som påverkar servitutet och dess användning, efter servitutets tillkomst. I rättspraxis framgår att en avvägning måste göras mellan den härskande- och den tjänande fastighetens intressen. Om ena parten nyttjas, medan den andra åtnjuter en stor belastning, så ligger än ändring nära till hands. Dock görs en individuell bedömning i varje enskilt fall och därmed kan jag inte med säkerhet säga om du har rätt till en ändring.

Lantmäteriförrättning är ansvarig myndighet. Jag rekommenderar dig att kontakta myndigheten i fråga och där få mer information.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare