FrågaFAMILJERÄTTAdoption01/01/2015

Möjlighet att upphäva adoption

Min man adopterade sin första frus syster många år sen, då var systern mindreårig och bodde i Polen och adoption var en krav från Migrationsverket i Sverige. Han har ingen kontakt med henne, och han han 4 biologiska barn- 2 med första frun och 2 med mig. Vi är orolig att i framtiden kanske hans adopterad dotter kommer kräva någonting (T.ex arv) och vill därför veta om det finns något man kan göra (T.ex anulera adoptionen)??? 'Dottern' är en vuxen, 24år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Regler kring adoption finns i Föräldrabalken(FB), den hittar du https://lagen.nu/1949:381 och bestämmelser kring arv finns i Ärvdabalken(ÄB), https://lagen.nu/1958:637.

Adoption innebär att den som adopteras ska anses som barn till den eller de som adopterat och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Ett adoptivbarn har samma rättigheter som ett biologiskt barn och de rättsliga banden med de biologiska föräldrarna upphör helt. Adoptivbarnet ärver och ärvs av adoptivföräldrarna och deras släktingar med stöd av samma regler som ett biologiskt barn(FB 4 kap 8 §).
Detta innebär exempelvis att adoptivdottern har rätt till sin laglott när din make avlider(ÄB 2 kap 1§ och 7 kap 1 §).
Din man kan inte få adoptionen upphävd men skulle adoptivbarnet däremot adopteras av någon annan så bryts dock rättsverkningarna av din mans adoption(FB 4 kap 7 §).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare