FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/05/2019

Möjlighet att skjuta upp betalning av strafföreläggande?

Hej.

Det är så att jag fått hem mitt straffföreläggande på 2300kr. Jag skall betala men undrar hur jag får råd.

Jag är en student på 18 år, jag får csn på 1250kr och jag har inte börjat jobba ännu. Min första lön kommer i slutet av juni. Jag måste ha betalt den 1 juni. Finns det en möjlighet att jag kontakt de och skjuter upp betalningen så att jag har råd att betala eftersom jag inte förstår hur jag skall ha råd annars.

Vad borde jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Jag önskar att jag kunde ge dig ett annat svar men tyvärr är det så att det inte finns några möjligheter att skjuta upp eller dela upp betalningen av strafföreläggande. Betalar du inte strafföreläggandet skickas ärendet till Kronofodgemyndigheten, vilket kommer göra att du behöver betala mer. Du betalar in till polisen, läs mer här.

Det enda juridiska rådet jag kan ge dig är alltså att betala så fort som möjligt. Vad gäller den icke-juridiska biten kan jag råda dig att förklara situationen för någon i din närhet som du litar på och fråga om du kan låna pengar tills dess att du fått din första lön. Det är viktigt att du betalar innan 1 juni så du inte tvingas betala ytterligare avgifter.

Lawline RådgivareRådgivare