Möjlighet att öka värdet på arv genom att återkräva gåva?

Hänvisat till ärvdabalken kap 3 gällande gåva som inte är förskott på arv och den 5-års period man har på sig att göra något åt det. Om jag nu inte vetat om att min farmor (Jag är bröstarvinge ihop med min faster) gett bort sin sommarstuga som gåva och jag har fått reda på det först nu efter att hon avlidit och det har gått 5 år och 3 månader. Finns det någon annan lag som går att hänvisa till. Farmor ärvde farfar med fri förfoganderätt så jag borde ju få 50% på av farfars del av sommarhuset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din farmor gett bort sin sommarstuga som gåva till någon annan än dig eller din faster. Därmed kommer jag inte förklara hur reglerna om förskott på arv fungerar utan fokusera på andra regler som kan vara aktuella i ditt fall.

Sammanfattande svar på din fråga

Utifrån de omständigheter du beskriver i frågan är min bedömning att det inte finns några lagregler som ger dig och din faster möjlighet att öka värdet på arvet genom att kräva återbetalning för sommarstugan. Nedan kommer jag mer ingående redogöra för de lagregler som kan tänkas aktualiseras samt förklara varför jag kommit till denna slutsats.

Hur fungerar efterarv?

Som bröstarvingar har du och din faster efterarvsrätt i det din farmor ärvde med fri förfoganderätt. Efterarvet är dock inte kopplat till någon specifik egendom och inte heller till någon bestämd summa – efterarvet beräknas istället som en kvotdel. Om din farmor och farfar vid din farfars död inte hade någon enskild egendom utgjorde arvet efter din farfar hälften av det din farmor totalt hade efter arvet. Efterarvet du och din faster tillsammans har rätt till utgör i sådant fall alltså 1/2 (alltså 1/4 var) av din farmors totala egendom vid hennes död. (3 kap 2 § & 2 kap 1 § ärvdabalken)

Att efterarvet beräknas som en kvotdel innebär alltså att det inte finns någon garanti för hur stor summa efterarvet kommer utgöra. Att din farmor innehaft arvet från din farfar med fri förfoganderätt innebär att hon inte kunnat testamentera bort egendomen – något förbud att ge bort den som gåva finns dock inte. Med detta sagt finns dock ändå visst skydd för er som efterarvingar i den lagregel du syftar på: 3 kap 3 § ärvdabalken.

Innebörden av 3 kap 3 § ärvdabalken

3 kap 3 § ärvdabalken innebär ett visst skydd för efterarvingar (i detta fall du och din faster som har efterarvsrätt i arvet efter din farfar) när efterlevande make (i detta fall din farmor) väsentligt minskar sin egendom genom gåva. För att regeln ska bli tillämplig krävs alltså först och främst att det rör sig om en väsentlig minskning, vilket har bedömts vara en fjärdedel eller mer av den totala egendomen (NJA 2013 s 736). Var inte värdet av sommarstugan så stort att det motsvarade minst en fjärdedel av din farmors totala förmögenhet kan regeln alltså inte tillämpas.

Det regeln ger er som efterarvingar rätt till, är att beräkna efterarvets storlek som om värdet av gåvan funnits kvar. Under förutsättning att ni är de enda arvingarna till din farmor kommer en sådan beräkning inte göra någon praktisk skillnad för er, eftersom resultatet då blir att efterarvet från din farfar ökar i värde, medan arvet från din farmor minskar.

Det finns precis som du skriver en begränsad möjlighet att begära återbetalning från den som tagit emot gåvan. Regeln kan dock bara användas efter gåvogivarens död (efter att fin farmor avlidit) och inom fem år från att gåvan togs emot. Det finns alltså i ditt fall ingen laglig möjlighet att begära återbetalning.

Laglottsskydd

I 7 kap 4 § ärvdabalken finns en regel om förstärkt laglottsskydd som möjligtvis skulle kunna aktualiseras. Här finns också möjlighet att begära återbetalning av gåvan i den mån det behövs för att täcka laglotterna (laglott är hälften av arvslotten, i detta fall hälften av det arv ni skulle fått från din farmor (7 kap 1 § ärvdabalken)). För att regeln ska kunna tillämpas krävs dock att det rör sig om en gåva som till syftet är att likställa med ett testamente. I praktiken innebär detta i princip ett krav på att sommarstugen skulle ha getts bort i nära anslutning till din farmors död eller annars på ett sätt som inte medförde någon ekonomisk konsekvens för henne under sin återstående livstid (exempelvis en gåva där hon behöll nyttjanderätten till sommarstugan).

Då jag inte i din fråga kan se några omständigheter som talar för att gåvans syfte kan likställas med testamente utgår jag från att regeln inte kan tillämpas i ditt fall. Därmed kommer jag inte heller att förklara regeln närmre.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om inte eller om du har andra frågor är du varmt välkommen att återkomma!1

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare