Möjlighet att häva avtal med bindningstid

Hej, jag har ett abonnemang hos Framgångsakademin som jag vill säga upp men när jag mailar dem så säger svara de så här: Jag förstår att du vill säga upp ditt abonnemang.

Dessvärre ser jag att din ångerrättsperiod löpte ut den 12/4-21. (Varje nytt abonnemang har en bindningstid på ett år och en ångerrättsperiod på 14 dagar från det att kontot skapas.

Betyder detta att mitt abonnemang sägs upp när det gått ett år?

Det finns ingen information om detta på deras hemsida och jag känner mig lurad.

Vad har jag för rättigheter?

Skulle verkligen behöva er hjälp!

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå från att du köpte deras abonnemang "Gold Specialerbjudande" och att du inte fått några andra villkor än de som finns på deras hemsida. Det står just nu under "priser" att medlemskapet gäller 12 månader. Det står också under villkor (längst ner på hemsidan) "Minsta tid att vara prenumerant är 12 månader". Jag utgår också från att de inte gjort några ändringar på sin sida.

Det finns inga hinder för en 12 månaders bindningstid i lag. Det finns inte heller någon lag eller paragraf som är direkt tillämplig på köp av utbildningstjänster utan man får tillämpa konsumenttjänstlagen analogt. Att tillämpa lagstiftning analogt innebär att man tittar i lagtexten och ser att situationen liknar situationen man befinner sig i. Men när man tillämpar lagstiftning analogt måste man vara försiktig.

Får man ha en bindningstid om 12 månader?

Det finns viss information om hur länge ett företag kan binda en konsument. Du hittar lättläst information om det här (sidan gäller gymmedlemskap, men samma principer blir tillämpliga). Du kan också läsa PMT 5750-17 från Stockholms tingsrätt. Ett fall från tingsrätten är inte prejudicerande, d.v.s. vi kan inte använda det för att säga "så här är det" men vi kan använda det för att förstå rätten bättre. Fallet gällde ett gym som hade bindningstider om 12, 24 och 36 månader. Tingsrätten godkände i fallet 12 månaders bindningstid. Kontentan av det är, jag har väldigt svårt att se att du kan nå framgång genom att hävda att bindningstiden är oskäligt lång.

Är avtalsvillkoret särskilt betungande?

En argumentation du kanske kan nå framgång med är att hävda att avtalsvillkoret var särskilt betungande och inte framgick tillräckligt tydligt. I praxis (t.ex. NJA 1979 s. 401 och NJA 1978 s. 432) har man konstaterat att villkor som är särskilt betungande och återfinns i ett standardavtal mellan konsument (privatperson) och näringsidkare (företag) måste belysas av näringsidkaren. Syftet med regleringen är att hindra att en näringsidkaren från att gömma betungande klausuler i långa standardavtal. Om det när du ingick avtalet stod på hemsidan som det gör nu är villkoret tydligt belyst. Om det å andra sidan inte fanns med på hemsidan utan bara i villkoren längst ner kan man argumentera för att det var särskilt betungande och borde stått tydligt utskrivet. Men då riskerar du också att hamna i bevissvårigheter (att visa att det faktiskt inte fanns med). Om villkoren inte alls fanns med på sidan någonstans när du ingick avtalet kan företaget inte överhuvudtaget hävda villkoret, men du hamnar än en gång i bevissvårigheter.

Min rekommendation

Min bedömning är att det blir svårt att argumentera för att du ska slippa betala för de 12 månaderna (förutsatt att de inte ändrat sidan sedan du ingick avtalet). Du kan om du vill vända dig till ARN och de prövar ärendet (det kostar inget) men jag tror de kommer komma till slutsatsen att villkoret är giltigt och att du är skyldig att betala. Vill du vända dig till ARN måste du först skriva till företaget och informera om att du inte accepterar villkoret. Du kan också vända dig till konsumentrådgivningen i din kommun (det är också gratis, googla namnet på din kommun och konsumentrådgivning). Jag rekommenderar också att du skriver till företaget att du i vart fall vill säga upp ditt abonnemang så snart som möjligt (slutet av mars 2022).

Hoppas detta var till hjälp!

Ebba PlantingRådgivare