Möjlighet att begränsa särkullbarns rätt till arv

Min pappa har ett utomäktenskapligt barn som han vill skydda sina och min mammas (hans nuvarande maka) tillgångar ifrån. Alltså när han går bort vill han försäkra sig om att alla deras gemensamma tillgångar tillfaller antingen mamma eller mig och min syster. Är detta möjligt med hänsyn till det utomäktenskapliga barnets arvsrätt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB), här.

Till att börja med kan nämnas att huvudregeln när någon avlider är att dennes barn (bröstarvingar) ärver en lika stor del (arvslotten) av kvarlåtenskapen, se 2 kap. 1 § ÄB, här. Om arvlåtaren (den avlidne) var gift så innebär det i stället att kvarlåtenskapen går till den efterlevande maken, 3 kap. 1 § ÄB, här. Bröstarvingarna har då rätt till efterarv när den efterlevande maken i sin tur avlider.

Om den först avlidne maken har ett särkullbarn, det vill säga ett barn som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, har han eller hon rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap. 1 § ÄB. Detta gäller om inte särkullbarnet väljer att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken, 3 kap. 9 § ÄB, här. Då kommer särkullbarnet i stället att få ut sitt arv när den efterlevande maken avlider.

Genom att upprätta ett testamente (9 kap. 1 § ÄB, här) kan din pappa i ert fall förordna om hur hans kvarlåtenskap ska fördelas, och på så sätt inskränka särkullbarnets rätt till arv. Trots detta har ett särkullbarn dock alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten som särkullbarnet skulle fått om ett testamente inte fanns, 7 kap. 1 § ÄB, här. Det går alltså inte att genom testamente förhindra att ett särkullbarn har rätt att få ut sin laglott.

Makarna kan dock upprätta ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § äktenskapsbalken, här) och genom detta bestämma att t.ex. viss egendom ska vara, i ert fall din mammas, enskilda egendom. Då kommer inte den egendomen att ingå i bodelningen som först görs mellan makarna när din pappa avlider. Det innebär att den egendomen inte kan ärvas av särkullbarnet eftersom den då inte ingår i din pappas kvarlåtenskap. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare