FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/08/2020

Möjlighet att ändra tid för huvudförhandling

Har fått datum till tingsrätten huvudförhandling, vårdnadstvist. Finns det möjlighet att ändra på datum ,till att få ett tidigare än det man har fått.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att du har skyldighet att infinna dig vid huvudförhandling du blivit kallad till enligt 32 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB). Undantag är om det föreligger "laga förfall" 32 kap. 8 § RB. Laga förfall innefattar bl.a. sjukdom, avbrott i trafik eller dylika händelser som inte kunnat förutses. Rätten kan enligt 32 kap. 4 § RB ändra tid för huvudförhandling om de vet med sig att det föreligger omständigheter som utgör hinder för sammanträdet.

Mitt råd till dig är att snarast kontakta domstolen samt berörda parter och meddela dina omständigheter. De får sedan göra ett ställningstagande till huruvida det kan utgöra skäl att ändra datum för förhandling.

Carolina OlssonRådgivare