Mitt ex vägrar lämna tillbaka mina nycklar

Hej jag och mitt ex har gått skilda vägar och han har hämtat alla sina saker från min lägenhet och jag har betalat han för dom saker vi köpt tillsammans. Men han vägrar att ge mig mina nycklar förens hans adressändring börjat gälla. Så min fråga är om han har rätten till att ha mina nycklar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar det som att lägenheten enbart är din och att han redan har flyttat ut samt har en fast bostadsadress även om adressändringen ännu inte börjat gälla. Jag utgår också från att ditt ex inte har stulit nycklarna utan att du vid ett tidigare tillfälle gett honom dessa frivilligt.

Eftersom ditt ex har flyttat ska han inte längre anses vara bosatt på adressen, detta följer av 7 § folkbokföringslagen. Han har därmed ingen rätt att behålla nycklarna eftersom nycklarna nu inte är nödvändiga för att komma in i hans bostad. Vägrar han att lämna tillbaka nycklarna kan han göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande eftersom det kan anses rubba din rätt att nyttja din bostad då du inte längre har kontroll över vilka som kan komma in i din bostad, detta följer av 8:8 brottsbalken.

Slutsatsen är alltså att han inte har rätt att behålla dina nycklar. En sak du kan göra är att uppmärksamma honom om att han begår ett brott och på så vis få honom att lämna tillbaka nycklarna. Hjälper inte det finns möjligheten att polisanmäla honom.

Mikael JonassonRådgivare