FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/11/2020

Mitt belastningsregister påverkar min chans att få jobb

Hej!

Det hela började med att jag körde rattfull. Jag blev jag kallad till rättegång. Jag fick 50 timmar samhällstjänst som jag avtjänat. En prick i belastningsregistret, grovt rattfylleri. Om jag förstått det rätt så stannar den där i 10 år. 2 år senare ansökte jag om att börja ta om mitt körkort, jag har fått ta blodprover i 1,5 år och lagt sjukt mycket pengar på det vilket känns som ett straff i sig!

Nu kommer jag till det som gör att jag skriver. Sedan dagen då domen kom så har jag sökt jobb efter jobb. Jag blev nekad varje gång. Det kändes meningslöst att fortsätta söka jobb i Sverige så jag sökte till andra länder, ex. Storbritannien (amazon) där jag klarade alla tester och gick vidare i processen. Samtidigt fick jag ett erbjudande från IBM i Stockholm, jag tänkte wow! Jag klarade alla intervjuer och tester där också och skulle skriva på kontraktet, jag tackade därför nej till Storbritannien. Men, så frågade dem om utdrag ur belastningsregistret och gissa, jag fick ett hej då! Jag har aktivt sökt jobb i 4 år och blivit nekad på vartenda ett av dem. varför? Jag börjar ifrågasätta mig själv och bli galen! Detta var 100 gånger värre än jag väntat mig, detta är ett 10 år långt straff! Jag kan inte få något som helst jobb, i någon bransch. Jag har sökt allt från lagerplockare till chef på stora techbolag. Min kompetens är 2 master, 1 från chalmers i Göteborg och 1 från Stockholms universitet. Jag är en utbildad IT ingenjör. Hur kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att en skyddstillsyn stannar i belastningsregistret i 10 år, såvida man inte var under 18 år när man fick straffet, då stannar det endast fem år (17§ lag om belastningsregister). Tanken med det svenska rättssystemet är som utgångspunkt att man ska ha avtjänat sitt straff när påföljden är färdigverkställd. Tanken bakom belastningsregistret är främst för myndigheter att ha koll på återfallsbrottslighet och liknande utredningsåtgärder, och inte för samhället i generellt att bestraffa efter att påföljden är avtjänad. Vissa arbetsgivare har dock möjlighet att begära ut belastningsregistret i syfte att på något sätt inte anställa olämpliga personer utifrån vad arbetet innebär. Det är långt ifrån alla arbetsgivare som har denna möjlighet att begära belastningsregisterutdrag, du kan läsa mer om vilka på polisens hemsida, men exempel är verksamheter med barnomsorg, sjukhus och liknande. Sedan även vissa offentliga myndigheter så som polisen och liknande kontrollerar anställda mot belastningsregistret. Du kan läsa mer om polisens information till arbetssökande här.

Det är dock inte ovanligt att även andra arbetsgivare ber arbetssökande att visa belastningsregisterutdrag, trots att det saknas rättsligt stöd för ett sådant krav. Arbetssökande kan då hamn i en situation där de känner sig tvingade att visa belastningsregisterutdrag för att kunna gå vidare i anställningsprocessen, då man känner risk att man annars inte skulle få anställningen. Det finns inget uttryckligt förbud mot att arbetsgivare undersöker om man är dömd sedan tidigare, men kan inte själv begära ut belastningsregistret. Men domar på tingsrätten är offentliga och kan begäras ut.

Vad avser den rättspolitiska diskussionen bakom detta problem kan jag inte säga något annat än att det är ett återkommande problem som diskuteras och lyfts på riksdagsnivå. Jag kan tyvärr inte ge dig några råd om hur du kan gå vidare med ditt arbetssökande, mer än att du inte är tvungen att lämna belastningsregisterutdrag till andra arbetsgivare än vissa specifika enligt ovan. Dock förstår jag att man känner sig tvungen. Det har utretts i statliga utredningar kring om man ska införa ett förbud mot att arbetsgivare ska kunna begära ut belastningsregisterutdrag från arbetssökande utan rättslig grund, men vad jag kan se så har ett sådant förbud inte införts. Det finns en pågående utredning nu som undersöker frågan, som föreslås träda i kraft den 1 januari 2021, då kan läsa mer om dessa utredningar på regeringens hemsida (SOU 2014:48, SOU 2019:19).

Jag kan tyvärr inte ge dig något svar på varför du inte får några jobb, eller vad du kan göra åt det mer konkret, mer än att söka hjälp via Arbetsförmedlingen.

Jag hoppas du har fått något svar på dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare