Misstänkt förtal

Hej. Min nya man har tidigare haft ett kriminellt beteende och mitt ex har rotat fram rykten från bl.a. flashback och betalt för att se tidigare domar. Mitt ex har sedan berättat om dessa rykten och domar för min pappa som lyssnat på detta och blivit rädd för min nya man. Brotten som pappa är rädd för är grova brott som ex misshandel och människorov som är helt påhittade. Kan jag anmäla mitt ex dör förtal för detta? Handlingen är ju för att min pappa ska missakta min nya man och dessutom lögner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger kan handlandet av din ex-man utgöra förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB). För att en person ska ha utfört ett förtal behöver han pekat ut någon som t.ex brottslig eller i annat lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för annans missaktning. Enligt 1 kap. 2 § BrB ska din ex-man ha uppsåt till att utföra gärningen. Från din beskrivning är min bedömning att det som ex-mannen utfört är ett förtal.

Det finns ett undantag i 5 kap. 1 § 2 st. BrB som anger att om uppgiften var sann och det var försvarligt att lämna uppgiften ska inte personen dömas till ansvar. Från dina uppgifter framgår ingen grund för att gärningen skulle vara försvarlig.

Förtal är dock ett av de fåtal brott i brottsbalken som inte är under allmänt åtal enligt 5 kap. 5 § BrB. Det innebär att det är endast målsäganden som får åtala som utgångspunkt och det verkar inte som att något undantag blir aktuellt i detta fall. Därmed kommer en anmälan från dig inte leda till att din ex-man blir åtalad utan det är din man som ska väcka åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare