FrågaPROCESSRÄTTVittna27/03/2017

Misstänkt eller vittne?

Polisen (kriminalare) var hemma hos mina föräldrar för någon vecka sedan. De ville få tag på mig, jag var dock inte hemma utan hos min nuvarande flickvän. Min pappa gav de numret till mig men de ville inte berätta vad ärendet handlar om. Det tog dem cirka en vecka att ringa, jag ska nu in på vad polisen i telefon sa är ett "samtal". Vad kan detta handla om, jag har ingen kriminell bakgrund och jag har inte en blekaste aning om vad samtalet kan komma att handla om. Är jag misstänkt/vittne, hjälp?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett brott har begåtts utreder polisen vad som hänt, till exempel genom förhör, undersökning av brottsplatsen och teknisk utredning. Detta kallas förundersökning och den leds av polis eller åklagare. Troligtvis rör det sig om ett förhör i ditt fall. Du behöver inte vara misstänkt för att kallas till förhör utan kan kallas in som vittne om någonting som hänt. Eftersom du inte verkar veta vad det handlar om ska du troligtvis förhöras som vittne och är inte misstänkt för något brott, men det går inte att säga helt säkert.

När en förundersökning kommit så långt att någon kan skäligen misstänkas för brott ska denne under nästa förhör underrättas om misstanke enligt rättegångsbalken 23 kap 18 §. Du har således rätt att bli delgiven misstanke om brott först när du är skäligen misstänkt. Så om du nu, mot förmodan, skulle vara misstänkt så kommer du meddelas det under förhöret.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare