FrågaEKONOMIÖvrigt30/05/2016

Misstagsbetalningar, vem ansvarar?

Om man olyckligt råkar föra över pengar till ett konto som är till fel person ? Har man juridiskt rätt att få pengarna tillbaka av banken eller få man skylla sig själv ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att ställa din fråga till Lawline!

Allmän information:
Det du frågar om kallas på juridiskt språk för "condictio indebiti", översatt till vanligt språk blir det ungefär felbetalning/misstagsbetalning. Det finns inget riktigt lagstöd utan det är rättsprinciper och rättspraxis som styr. Jag kan alltså inte hänvisa till något lagstöd.

Vems fel?
Eftersom misstagsbetalningar är just ett misstag är det helt enkelt så att den som betalat till fel person borde få tillbaka pengarna av den som fått betalningen. Den som fått betalningen har ju egentligen inte rätt till den.

Det är inte heller bankens ansvar att betala tillbaka eftersom det inte är deras fel att pengarna hamnat hos fel mottagare. Om däremot banken skulle vara den som gjort fel ska självklart banken betala tillbaka... Så är dock förmodligen inte fallet här. Banken har bara utfört betalningen så som de blivit tillsagda.

Hur mycket som ska betalas tillbaka:
Det finns två olika möjligheter rörande huruvida pengarna ska lämnas tillbaka eller inte, jag numrerar dem:

Alternativ 1. Mottagaren har anpassat sig efter pengarna i god tro och spenderat dem.
Det här kan exempelvis vara att en person fyller år och därför inte blir förvånad över extra tillskott på banken, eller en anställd som inte vet vad han får i lön.
Om detta är fallet, att mottagare var i god tro, så skall du få tillbaka pengarna som mottagaren ännu inte hunnit spendera.
Dvs. Råkade du skicka över 2000 kr och personen har köpt nya kläder för 1000 kr eftersom mottagaren fyllde år och antog att betalningen kom från farmor så skall personen betala tillbaka 1000 kr till dig. Då får du stå ditt kast helt enkelt och förlorar 1000 kr.

Alternativ 2. Mottagaren har insett att det är en felbetalning och spenderar pengarna så fort som möjligt.(Här har mottagaren uppenbarligen betett sig dåligt, på juridiskt språk säger man att personen är i "ond tro").
Om detta är fallet så är mottagaren alltså inte i god tro om betalningen och då skall hela beloppet betalas tillbaka till dig trots att hela beloppet är spenderat.

Vad som händer beror alltså tyvärr helt på mottagarens reaktion och förväntning.
Om det går för lång tid innan mottagaren krävs på betalning så kan betalningen anses gälla ändå. I rättspraxis har det ansetts gå lång tid mellan två näringsidkare när det gått nio månader och den ene inte krävs tillbaka pengarna.

Mitt råd:
Först och främst bör du kontakta banken för att försöka få reda på vem som fått pengarna. Var tydlig med att det rör en felbetalning och att du egentligen inte vill något annat än få tillbaka felbetalade pengar eftersom banksekretess kan vara relativt omfattande. Om du bara frågar vem som äger ett konto kommer de eventuellt inte vara särskilt hjälpsamma.
Om du har tur har bankerna någon slags system för detta, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig med mer info än så här eftersom jag inte har insyn i hur de arbetar.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare