FrågaFAMILJERÄTTGod man02/07/2018

Missnöjd med förvaltare

hej jag har en förvaltare och hen nekar mig ipad,mobil och dator får den göra så jag har ansökte om att bevaka huvudmannen rätt och skötta huvudmannens ekonomi hoppas att ni kan hjäpa mig

Lawline svarar

Hej!

Regler om förvaltare hittar vi i 11 kap. Föräldrabalken.

Förvaltarskap
En förvaltare kan anordnas för att helt eller delvis sköta dina angelägenheter. Det ska begränsas utifrån den hjälp du är i behov av, och kan alltså omfatta allt i från en egendom, ekonomiska angelägenheter eller helt enkelt all form handlande från dig. Vad förvaltaren har rätt att göra och bestämma om beror därför helt på vad uppdraget omfattar (7 §).

När man blir förordnad en förvaltare förlorar man rättshandlingsförmågan gällande det uppdraget avser. Det innebär att din förvaltare då träder istället för dig gällande rätten att handla och ingå avtal. Förutsatt att förvaltarskapet omfattar det kan alltså förvaltaren neka dig iPad, mobil och dator (9 §).

Vad kan du göra?
Förvaltaren SKA handla i enlighet med dina intressen. Utifrån det du beskriver kanske din förvaltare inte handlar i enlighet med dina intressen och du kan därför ansöka om att förvaltarskapet ska upphöra (21 § och 15 §). Förvaltaren kan då avsägas sin tjänst om det skulle visa sig att hen inte skött uppdraget som hen ska (20 §). Du kan då själv önska vem som ska bli din nya förvaltare (12 §). Jag råder dig därför att vända dig till överförmyndaren som fattar beslut om förvaltaren misskött sig eller inte.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga, hör gärna av dig igen om jag missat något! Annars önskar jag dig lycka till och hoppas att allt löser sig!

Sara HillRådgivare