FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/09/2017

Missnöjd med advokatens arbete

Hej jag skriver nu en 2:a gång ang. min fråga som jag fick ett bra svar från.

Är det värt att gå mot sin advokat efter som denna rådde oss att inte överklaga förvaltningsrättens dom. !!!

För både min sambo å jag var inte nöjda med hanns arbete för oss....

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte kan se din tidigare fråga så vet jag inte vad det rör sig om för omständigheter. Jag kan därför inte bedöma om det är värt för dig att gå emot din advokat. Du kan använda kommentarsfunktionen på din första fråga om du vill ha denna frågan ställd i samband med din första fråga.

Angående advokatens arbete
En advokat har som yttersta skyldighet att bland annat tillvarata klientens intressen inom ramen för god advokatsed, vilket framgår av 8 kapitlet 4 § första stycket Rättegångsbalken och första bestämmelsen i Vägledande regler om god advokatsed.

Om ni är missnöjda med arbetet som er advokat har utfört för er så kan ni skriva till Advokatsamfundet och göra en disciplinanmälan. Alla advokater måste nämligen följa god advokatsed och det är Advokatsamfundet som har tillsyn över att de gör detta. Advokatsamfundets hemsida hittar ni här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare