FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/12/2018

Misskötsel under prövotid för villkorlig dom, vad händer?

Hej jag har fått vilkorlig dom i april för misshandel.

Nu har jag vart inne i en butik och gjorde en dumhet.

Jag bytte en varukartong på ett duschhandtag och butiks vakten såg detta.

Kartongen som jag betalde för kostade 149kr och handtaget som låg i var avskruvad från ett visnings exemplar. Enligt väktaren så såldes inte detta handtag löst och därmed "förstördes" hela kitet som den låg i. Värdet på kitet var 3500kr

Vad kan jag få för straff?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är man dömd till villkorlig dom har man en prövotid på två år. Under prövotiden krävs det att man är skötsam och försörjer sig efter förmåga.

Det finns inte någon som särskilt kontrollerar att den dömde sköter sig under prövotiden, men om åklagaren får kännedom om att den som fått villkorlig dom missköter sig kan han eller hon i tingsrätten ansöka om förändring av den villkorliga domen. Tingsrätten kan då meddela varning, ändra en föreskrift eller besluta att den villkorliga domen ska ersättas med en annan påföljd.

Om den dömde begår nya brott under prövotiden brukar tingsrätten upphäva den villkorliga domen i det nya målet och ersätta den med en annan och gemensam påföljd för all brottslighet. Vilken påföljd som döms ut avgörs i det enskilda fallet och är tyvärr inget jag kan svara direkt på.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare