FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/01/2022

Missbruk av fullmakt?

Hej,

Min syster har ensam generalfullmakt och framtidsfullmakt för vår gemensamma mamma som har Alzheimers sjukdom och som bor på vårdhem sedan juni 2021. Mamma äger en villa om ca 160 kvm som ligger granne med min systers familjs villa som är av samma storlek. Min systers villa är uthyrd pga. tidigare utlandsvistelse men när utlandsavtalet tog slut juni 2021 flyttade min syster in i mammas villa och fortsatte att hyra ut sin egen villa. Jag trodde att det skulle vara en tillfällig lösning, men nu har min syster aviserat att de tänker bo kvar åtminstone till juli 2022. Jag har föreslagit att de ska betala marknadsmässig hyra, men de nöjer sig med att betala delar av driftskostnaden såsom el, vatten och försäkring.

Min syster erhåller alltså en rejäl intäkt från uthyrning av sin villa och kommer att åtnjuta en värdestegring på sin villa samtidigt som hon bor i motsvarande hus till en försumbar kostnad och vår mor betalar marknadsmässig hyra för sitt äldreboende. Som jag ser det agerar hon för egen vinning istället för att på bästa sätt förvalta vår mammas tillgångar.

Nu undrar jag vilka möjligheter jag har att säkerställa att min syster, från juni 2021, betalar åtminstone samma hyra som hon tar för sitt eget hus eller att motsvarande hyra betraktas som förskott av arv och hur jag i så fall ska gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Missbruk av generalfullmakt

Om man anser att någon missbrukar en fullmakt på så sätt att det uppstår skada för huvudmannen så är huvudregeln att det är huvudmannen själv som kan/ska återkalla fullmakten. I ditt fall uppger du att huvudmannen (din mamma) har Alzheimers sjukdom. Beroende på graden av sjukdom kan det således vara svårt för henne att själv avgöra vad som är för hennes bästa.

Vad gäller frågan om huruvida generalfullmakten och/eller framtidsfullmakten missbrukas kan du kontakta din kommuns överförmyndare. Överförmyndaren har i sig ingen närmare tillsyn över hur fullmakter används, men om det finns misstanke om missbruk kan de begära in redovisning och upplysningar av den som har fullmakten. Om överförmyndarens utredning visar att fullmakten har missbrukats kan de förbjuda att fullmakten helt eller delvis får användas. Då kan det istället bli aktuellt att utse en god man åt din mamma. Det kan vara en nära anhörig eller annan lämplig person (11 kap. 12 § föräldrabalken).

En annan möjlighet som finns är att du noggrant dokumenterar den värdeöverföring sker, det vill säga skillnaden mellan vad din syster betalar och vad som är en marknadsmässig hyra. Detta kan du, vid din mammas bortgång, åberopa som ett förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Med andra ord kommer då denna summa att avräknas från din systers arvslott. Däremot blir man inte återbäringsskyldig för det fall allt inte kan avräknas (6 kap. 4 § ärvdabalken).

Sammanfattning och råd

Du har möjlighet att kontakta överförmyndaren i din kommun för en översyn över fullmakten, vilket du också bör göra i första hand. Ytterst kan det bli fråga om skadestånd för det fall man uppenbarligen har missbrukat en fullmakt (jfr 18 kap. 3 § handelsbalken). På så sätt kommer beloppet att återbäras. Den värdeöverföring som sker kan även betraktas som en gåva som ska avräknas från din systers arvslott. Var dock noggrann och dokumentera detta så att du har bevis om det i framtiden blir aktuellt.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare