Minska kvarlåtenskap genom gåva?

Mina barn vill inte ha någon kontakt med mig och ser mig som en främling. Därför gör jag allt för att de ska ärva så lite som möjligt efter min bortgång. Frågan är om min strategi fungerar. Jag bildar en stiftelse där jag överlåter min fastighet och min konstsamling till. Fram till min död förvaltar jag fastigheten och konstsamlingen. Syftet är att minimera värde på min kvarlåtenskap.

.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att dina barn har rätt att ärva hela din kvarlåtenskap vilket kallas för deras arvslott men denna rätt kan begränsas ned till deras laglott (2 kap. 1 § ärvdabalken). Dina barns laglotter är hälften av arvslotten, alltså uppgår dina barns laglotter tillsammans till hälften av hela kvarlåtenskapen (7 kap. 1 § ärvdabalken). Om du till exempel testamenterar bort hela kvarlåtenskapen kan dina barn påkalla jämkning i testamentet för att få ut sina laglotter (7 kap. 3 § ärvdabalken).

Minska kvarlåtenskapen genom att ge bort den

Om du ger bort fastigheten och konstverken till stiftelsen och fortsätter att nyttja egendomen tills du dör är gåvan att likställa med testamente eftersom effekten av gåvan är densamma som ett testamente. Eftersom gåvan jämställs med ett testamente tillämpas motsvarande regler vilket innebär att dina barn har rätt att kräva att egendomen återbärs till kvarlåtenskapen så att de får deras laglott (7 kap. 4 § 1 stycket ärvdabalken). Dina barn har ett år på sig från och med bouppteckningen efter dig att väcka talan. Efter tidsfristen förloras rätten till ersättning (7 kap. 4 § 2 stycket ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare