Min vän har problem med sin förvaltare. Vart ska hon vända sig? Kan jag göra något?
Jag har en vän som har problem med sin förvaltare, hon säger att ingen lyssnar på henne
scenariot är detta, hon bad om pengar så han kan handla mat nu på torsdag, men förfaltaren hade svarat att hon får dem på tisdag och att "nu blev det så" hon får alltså pengarna nästan en vecka senare. ska det fungera såhär? jag trodde att en förvaltare/god man skulle värna om sin klient och se till att dennes behov tillgodosågs
inte ska min vän och hennes dotter behöva gå hungrig i nästan en vecka?
finns det något jag kan göra (bor typ på andra sidan landet)
vart kan hon vända sig?
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din vän har problem med sin förvaltare, och du undrar vad du och/eller din vän kan göra åt situationen.
Förvaltarens skyldigheter
God man och förvaltare ska, i den utsträckning det följer av deras förordnande, bevaka rätten för de personer som de företräder, förvalta deras tillgångar och sörja för deras person, se Föräldrabalken 12 kap 2 § (här). Förvaltare skall omsorgsfullt fullgöra sina skyldigheter och alltid handla på det sätt som bäst gagnar den enskilde, se Föräldrabalken 12 kap 3 § (här).
Om man är missnöjd med sin förvaltare
Överförmyndarnämnden i respektive kommun ska se till att förvaltare och gode män sköter sina uppdrag, samt utöva tillsyn över förvaltare och gode män.Detta framgår av Föräldrabalken 12 kap 9 § (här). Om man är missnöjd sin förvaltare ska man alltså kontakta överförmyndarnämnden i kommunen där man bor.
Man kan även ansöka hos överförmyndarnämnden om man vill byta förvaltare. Den som har god man alternativt förvaltare kan själv ansöka om byte av god man/förvaltare. Nära anhöriga till någon som har god man eller förvaltare kan lämna klagomål. Även utomstående kan lämna klagomål på en god man eller förvaltare. Du kan läsa mer på Stockholms stads hemsida (länk här).
Vad du kan göra nu
Jag rekommenderar att du, alternativt din vän eller någon nära anhörig till din vän tar kontakt med överförmyndaren i kommunen där din vän bor och beskriver för överförmyndaren vilka problem din vän har med sin förvaltare.
Om du eller din vän har fler frågor får ni gärna ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.
Vänligen,