Min vän har lånat min hund och vill att jag ska betala för hundmaten. Måste jag detta?

Har lånat ut en hund till en gammal vän, nu vill jag få tillbaka hunden men får det endast om jag betalar henne 3000kr för mat. Innan jag lämnade hunden till henne frågade jag om jag skulle ta med mat till hunden, men det behövdes inte sa hon då.

Har jag någon skyldighet att betala henne något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du redan från början frågat om du skulle ta med mat och hon sa nej har det inte varit en del av ert avtal att du ska ta med mat. Det spelar ingen roll om ni kom överens om att hon skulle ta hand om hunden skriftligt och muntligt. Det är ett giltigt avtal ändå. Hon kan inte heller hålla kvar hunden gentemot betalning för hundmat eftersom du fortfarande äger hunden. Om hon fortsätter hålla kvar hunden utan din tillåtelse kan det klassificeras som egenmäktigt förfarande [8 kap. 8 § BrB] eller olovligt brukande [10 kap. 7 § BrB]. Givetvis måste du kunna bevisa på att du faktiskt är ägaren av hunden. Om du står som ägare i hundregistret är det ett bra bevis på att du faktiskt är ägaren.

I övrigt skulle jag rekommendera dig att försöka lösa situationen med din vän på ett annat sätt än att anmäla henne för egenmäktigt förfarande eller olovligt brukande. Eventuellt skulle du kunna skriva ett brev till henne där du skriver att du vill ha tillbaka din hund som bestämt. Ha med din underskrift och vilken dag du skriver brevet. Spara även en kopia på brevet så att du i framtiden kan visa att du försökte få tillbaka hunden ifall hon nu inte skulle vilja lämna tillbaka den. Detta kan du i sådana fall använda som bevis tillsammans med hundägarbeviset om du skulle anmäla henne för olovligt brukande eller egenmäktigt förfarande. Primärt bör du som sagt dock försöka prata med henne och få tillbaka hunden utan att anmäla henne.

Som svar på din fråga så behöver du inte betala henne för hundmaten om det inte är något ni talat om förut att du ska göra. Det har nämligen inte ingått i ert avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare