Min son har blivit slagen av en klasskamrat, hur går vi vidare med skadeståndskrav?

Hejsan! Har en son på 10 år, som går i årskurs 4. Han har vid flera tillfällen oprovocerat blivit påhoppad och slagen av en klasskamrat i skolan. Vid minst 1 tillfälle med blodvite som följd. Måttet börjar vara rågat! Kommer att hota rektorn med skolinspektionen eftersom situationen är som den är. Men nu till min verkliga fråga! Hur går jag vidare med skadeståndskrav för kränkning och fysisk skada (näsblod ) till följd av slag mot ansiktet ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som en hemska upplevelser din son varit med om, alla barn ska känna sig trygga i skolan. Det låter därför som en god idé att framföra klagomål hos skolledningen. Nu till din fråga angående skadeståndskrav.

Rätten till skadestånd regleras i skadeståndslagen (SkL).

Skadeståndskrav för fysisk skada

Skadeståndskrav för fysisk skada kan riktas mot den som uppsåtligen (enkelt uttryckt: med avsikt) eller av vårdslöshet vållar någon annan personskada (fysisk skada) (SkL 2 kap. 1 §). I detta fall gäller det alltså barnet som hoppat på din son.

Skadeståndskrav för kränkning

Skadeståndskrav kan riktas mot den som allvarligt kränkt någon annan genom brott. Brottet ska innefatta angrepp mot person, frihet, frid eller ära (SkL 2 kap. 3 §). Ett exempel på brott som innefattar angrepp mot person är misshandelsbrott. Att bli oprovocerad påhoppad och slagen, på det sätt som du beskriver att din son har blivit, skulle kunna utgöra ett misshandelsbrott. Detta bedömer tingsrätten när de utreder huruvida din son har rätt till skadestånd.

Det förutsätts alltså att skadan orsakats av någon viss typ av brott, däremot inte att den som orsakat skadan dömts till straff för gärningen.

Föräldrars skadeståndsansvar

Rör sig den skadeorsakande handlingen om en brottslig gärning, t.ex. misshandel, ska förälder som har vårdnaden om barnet ersätta personskada som barnet vållat genom brottet (SkL 3 kap. 5 §). Samma sak gäller för sådan skada som uppstått genom att barnet kränkt en annan genom brott.

Detta innebär att om handlingen inte skulle utgöra ett brott, gäller istället att barnet självt blir skadeståndsansvarig.

Hur går du vidare?

För att framställa ett skadeståndskrav skickar du in en stämningsansökan till tingsrätten. Det finns ingen bestämd mall över hur en stämningsansökan ska se ut. Det är dock viktigt att ange vad du yrkar, d.v.s. skadestånd för personskada och/eller kränkning, och varför (grund för yrkandet). Där är det bra om du utförligt beskriver vad som hände och när det hände när skadan orsakades, samt varför du anser att personen är skadeståndsskyldig. Misstänker du att det kan röra sig om ett misshandelsbrott, kan du rikta skadeståndsanspråket mot barnets vårdnadshavare. Skriv även hur mycket ni kräver i skadestånd, och hur ni kommit fram till denna summa.

Du kan läsa mer om hur du går vidare med en stämningsansökan här: https://www.domstol.se/amnen/tvist/sa-gar-en-tvist-till/ansok-om-stamning/

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare