Min sambo har fört över pengar från mitt konto till sitt och tagit lån i mitt namn, och banken vill inte hjälpa mig att få tillbaka pengarna

Hej,

Min sambo har utan min vetskap fört över pengar från mitt konto till sitt, samt tagit lån i mitt namn utan min vetskap. Jag har inte gett henne koder till bankdosa. Detta är polisanmält men banken vill inte hjälpa till med att jag ska få tillbaka pengarna.

Hur ska jag göra och vad har jag rätt till från banken?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är bra att du har polisanmält det inträffade.

När det gäller uttag eller köp som någon annan har gjort med ens kort är huvudregeln att man inte är betalningsskyldig. Enbart om man har varit grovt oaktsam blir man betalningsskyldig, se Lag om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument 6 § (här). Om man har blivit utsatt för obehöriga transaktioner ska man så fort som möjligt underrätta banken om detta, se Lag om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument 4 § (här).

Jag skulle rekommendera att du kontaktar banken för vidare rådgivning, och hör om det finns möjlighet att lämna ett klagomål och om du har möjlighet att begära omprövning av beslutet. En möjlighet är att du kontaktar Kronofogden (länk här) och frågar om du har möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande gentemot din sambo. En annan möjlighet är att du kontaktar polisen för rådgivning angående hur du kan gå till väga för att få tillbaka dina pengar.

Om du har fler frågor eller behöver vidare rådgivning är du välkommen att ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare