FrågaEKONOMIÖvrigt11/06/2019

Min sambo har betalat större kontantinsats än mig, har han rätt till mer pengar vid försäljning?

Min sambo och jag ska separera. Inte gifta, inga gemensamma barn. Han la in mer i kontantinsats och lånade upp på ett gammalt lån som han har med sin bror och säger att han satte in dem pengarna i huset till kontantinsatsen.

Vi har inte skrivit ngt avtal. Äger 1/2 var av fastigheten som nu blev såld. Har köpt möbler och elektronik till våra barn och en soffa till oss själva.

Har han rätt att få ut mer pengar vid en försäljning nu?

Ska jag betala in det som han tog ut på sitt gamla lån?

Har han rätt till det som är inköpt till mina barn?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni inte skrivit några avtal men äger fastigheten lika mycket innebär detta att ni ska dela på allt vid försäljning av fastigheten, sambolagen 14 §. Sambolagen tar alltså inte hänsyn till det fall att en sambo lagt in mer i kontantinsats än den andra, och enligt lag har ni därför trots detta rätt till lika stor del vid försäljning.

Vill ni, istället för att egendomen delas lika mellan er, att din sambo ska få tillbaka de extra pengar han satt in får ni komma överens om hur detta ska ske. Om du ska betala av det din sambo tog ut på på sitt gamla lån eller om det ska ske på något annat sätt får ni alltså komma överens om och välja den lösning som passar er bäst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare