Min provanställning har löpt ut - vad händer nu?

Hej!

Började jobba på ett nytt jobb 4 mars, min provanställning som står på avtalet går ut 30 september.

6 månader har alltså gått den 4de september och idag den 16 september kommer chefen och pratar med mig att jag inte får fast anställning och kommer att sluta jobba om 2v.

Är detta lagligt?, enligt LAS har det ju gått 2v mer än 6 månader nu.

Samt om detta inte är lagligt, vad kan jag göra?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna typ av frågor regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Lagen stadgar att en provanställning får löpa i högst sex månader (6 § 1 st LAS). Om arbetsgivaren inte har för avsikt att anställningen ska fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut måste arbetstagaren meddela detta. Om meddelande inte lämnas före prövotiden gått ut övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning (6 § 2 st LAS). Därutöver ska arbetsgivaren varsla den lokala arbetstagarorganisationen i det fall den aktuella arbetstagaren tillhör en fackliga organisation, annars kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig (31 § LAS).

Sammanfattningsvis innebär detta att om du har arbetat längre än sex månader hos arbetsgivaren så har din anställning automatiskt övergått till en tillsvidareanställning, om arbetsgivaren inte meddelat något annat i tid.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare