Min pojke på 16 år är anklagad för innehav av droger för eget bruk

Hej min pojke på 16 år är dömd för ringa narkotikabrott. Han blev tagen på skolan och fick lämna prov som de skickade in för analys. Det visade sig vara positivt.han är nu anklagad för innehav av droger för eget bruk. Men vi har inte fått reda på någon gräns hur mycket det var. Han har också blivit straffad för innehav av kniv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar hur din pojke kommer straffas för det innehav av droger han nu är anklagad för. Regler om narkotikabrott och straff finns i Narkotikastrafflagen (NSL) och Brottsbalken (BrB).

Ett troligt straff för din pojke för narkotikabrott är böter
Beroende på hur mycket droger det var din pojke hade kommer brottet såklart vara olika allvarligt. Jag utgår från att det inte handlar om några större mängder och att han därför gjort sig skyldig till antingen ringa narkotikabrott, vilket är det minst allvarliga, eller narkotikabrott av normalgraden som är något allvarligare. Straffen är följande:
- ringa narkotikabrott: böter eller fängelse i högst sex månader (NSL 2 §)
- narkotikabrott av normalgraden: fängelse från två till sju år (NSL 1 §)

Till att börja med vill jag tydliggöra att jag inte kan säga exakt hur domstolen kommer besluta i din pojkes fall. De kommer ta hänsyn till just din pojkes situation och alla omständigheter i det brott han begått. Vad jag beskriver här är därför min bedömning av din fråga och det är viktigt att veta att domstolen kan göra en annan bedömning.

Din pojke får dömas till ett mildare straff än det jag skrivit här ovan för narkotikabrotten eftersom han bara är 16 år (BrB 29 kap. 7 §). Trots att det står i lagen att narkotikabrott av normalgraden ska straffas med fängelse får alltså domstolen ge honom böter istället. Det är mycket mycket osannolikt att domstolen ger din pojke fängelse på grund av hans låga ålder (BrB 30 kap. 5 §).

Vad som är troligare är dock att han får böter som straff. I så fall får han betala ett belopp i ett visst antal dagar till staten. Har din pojke ingen inkomst blir beloppet troligtvis 50 kronor om dagen, vilket är det lägsta beloppet. Beroende på hur allvarligt domstolen anser att brottet är kommer antalet dagar bli mellan 30 och 150 (BrB 25 kap. 2 §).

Andra möjliga straff är ungdomstjänst eller ungdomsvård
Om det blir höga böter kan domstolen bestämma att din pojke ska få ungdomstjänst istället för böter (BrB 32 kap. 2 §). Han får då arbeta utan lön på en arbetsplats i totalt från 20 till högst 150 timmar på kvällar och helger. I ungdomstjänsten ingår också att din pojke får delta i samtal om sin kriminalitet och narkotikamissbruk.

Domstolen kan också besluta om att ge din pojke ungdomsvård om de anser att han har ett behov av stöd eller hjälp från socialtjänsten t.ex. på grund av hans narkotikamissbruk (BrB 32 kap. 1 §). Vad ungdomsvården innebär beror helt på din pojkes behov men kan t.ex. vara att lämna urinprov i ett par månader och delta i samtal om hans narkotikamissbruk.

Sammanfattning
- Din pojke har antagligen gjort sig skyldig till ringa narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden.
- Enligt mig är ett troligt straff böter, på grund av att din pojke endast är 16 år.
- Istället för böter kan din pojke också få ungdomstjänst eller ungdomsvård.

Om du som förälder känner att du behöver stöd i ditt föräldraskap på grund av din pojkes brott och narkotikamissbruk rekommenderar jag dig att vända dig till Socialtjänsten i din kommun. Kontaktuppgifter till Socialtjänsten ska du hitta på din kommuns hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare