FrågaEKONOMIÖvrigt10/08/2018

Min partner har inte svenskt medborgarskap - kan vi låna pengar gemensamt för att flytta till ett hus i Sverige?

Min partner är Schweizisk medborgare och vi planerar att flytta ihop här i Sverige inom ett par år. Kan vi låna pengar gemensamt till ett hus innan hon flyttat hit? Där jag bor idag får vi inte plats så detta måste förberedas innan hennes flytt.

Hur går man i så fall till väga på enklaste sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Jag utgår från att ni funderar på att ta ett lån från en svensk bank för att köpa huset. Då finns det inga regler som hindrar någon utan svenskt medborgarskap att ta ett lån här. Ett bolån regleras genom avtal med banker. Förutom viss lagstiftning, kanske framförallt lagstiftning som är till för konsumentskydd så gäller avtalsfrihet. Banker kan alltså ha olika villkor för att de ska bevilja ett lån.

Det finns med andra ord ingen regel som hindrar dig och din partner från att ta ett gemensamt lån för att köpa en bostad. Däremot kan banker välja att inte ingå låneavtal med er av olika anledningar. Som jag förstår det bor ni, eller i alla fall inte din partner, i Sverige nu. Det kan vara svårt att hitta en bank som beviljar bolån till en utländsk medborgare som inte är bofast i Sverige och som kanske inte har någon inkomst eller några tillgångar i landet som kan användas som säkerhet. Eventuellt kan det bli lättare av att ni tar lånet tillsammans förutsatt att du bor och har en inkomst i Sverige.

Eftersom detta handlar om avtal som kan se väldigt olika ut beroende på vilken bank man lånar pengar från och som dessutom måste förhandlas fram, så kan jag inte ge er mycket mer hjälp än så. Jag rekommenderar att ni kontaktar olika banker som ni kan tänka er att låna pengar från och frågar dem hur möjligheterna ser ut för dig och din partner att ta ett gemensamt lån. Det finns också företag som hjälper privatpersoner att leta efter banker med lånevillkor som passar dem. Vet ni inte var ni ska börja i sökandet skulle ni kunna ta hjälp av ett sånt företag.

Jag hoppas att du och din partner kan hitta en bra lösning så att ni får möjlighet att flytta ihop.

Lycka till!

Mikaela von BornstedtRådgivare