FrågaFAMILJERÄTTFaderskap02/10/2018

Min pappa vill ha faderskapet upphävt via tingsrätten. Kan han göra så?

Min mamma var gift med min pappa när jag föddes.dom skildes när jag var 7 år.för 10 år sedan ville han göra ett faderskapstest.han var inte min pappa.nu vill ha faderskapet upphävt via tingsrätten.kan han göra Så?Min mor har dött.han vill nog inte att jag ärver han när han dör

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om föräldraskap finns i Föräldrabalken (FB). Precis som du själv skriver att din pappa vill, så kan din pappas faderskap upphävas via ett mål i tingsrätten. Både din pappa och du kan ansöka om att häva hans faderskap till dig, men ingen annan (FB 3 kap. 1-2 §).

Jag förstår din fråga som att ni har gjort ett DNA-test som visar att din pappa inte är din biologiska förälder. Detta är såklart ett ganska tydligt bevis och tingsrätten skulle därför troligtvis godkänna ett upphävande av din pappas faderskap till dig.

Sammanfattningsvis: Ja, din pappa kan få faderskapet upphävt via tingsrätten.

Jag förstår att det kan kännas väldigt tråkigt att din pappa inte längre vill vara din förälder 'i lagens mening'. Precis som du själv skriver kommer du inte längre att ha rätt att ärva efter honom när han dör om hans faderskap upphävs. Men det är tyvärr så här lagreglerna om föräldraskap och arv ser ut i Sverige och även om ett arv från en förälder kan vara uppskattat, så är det kanske de personliga relationer vi har i våra liv som är det viktigaste, inte pengar och saker. Det är egentligen 'bara' arvet du förlorar genom att faderskapet upphävs, så du och din pappa kan ju fortfarande ha en familjerelation om ni vill.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare