Min pappa har skänkt bort sitt hus till sin sambo efter ett sjukdomsbesked. Kan jag häva gåvan?

Hej. Min pappa har skänkt sitt hus till sin sambo. Han är svårt sjuk och ligger för döden nu. Gåvan har gjorts efter sjukdomsbeskedet.

Kan jag hävda att det är mitt arv/min laglott och häva gåvan?

Jag har en helbror oxå.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan häva gåvan, alternativt kräva hälften av ditt arv efter din pappas bortgång. Nedan följer en förklaring.

Din pappas rätt att ge gåvor

Din pappa har rätt att ge bort sitt hus till vem han önskar som en gåva, följt av ett korrekt gåvobrev och en överlåtelse enligt jordabalkens regler, se 4 kap 29 § jordabalken och 4 kap 1 § jordabalken. Om omständigheterna är normala.

Gåva i stället för testamente

Sambopar ärver inte efter varandra eftersom de inte tillhör någon av de tre arvsklasserna i 2 kap 1­­-3 §§ ärvdabalken, se 2 kap 4 § ärvdabalken. Det innebär att om din pappa vet att hans sjukdomsbesked innebär att han ligger inför döden, måste han testamentera huset till hans sambo. Då aktualiseras din brors och din laglottsrätt.

Laglott, bröstarvinge

Som barn till din pappa räknas du och din bror som bröstarvinge. Bröstarvinge ärver efter sina föräldrar med lika delar, se 2 kap 1 § ärvdabalken. Om din pappa skulle testamentera bort sin kvarlåtenskap har ni då som bröstarvingar rätt till hälften av er arvslott, vilket kallas för laglott, se 7 kap 1 § ärvdabalken. För att få sin rätt till laglott måste bröstarvingen väcka talan inom sex månader från det den tog del av testamentet.

Förstärkt laglottsskydd

I ditt fall har din pappa inte testamenterat huset till sin sambo, utan överlåtit det genom gåva. Detta kan vara för att kringgå laglottskyddet. I ditt fall har din far förmedlat gåvan av huset efter sjukdomsbeskedet, vilket innebär att han har givit bort huset under omständigheter som gör att syftet med gåvan är att likställa med testamente. För att det inte ska kunna ske, har du som bröstarvinge ett förstärkt laglottsskydd, se 7 kap 4 § ärvdabalken. I det här fallet innebär det att huset ska återbäras, och om det inte går ska värdet av huset läggas till det som kommer att bli din pappas kvarlåtenskap. Det innebär att din pappas sambo antingen måste lämna tillbaka huset, eller lösa ut er med den del av er gemensamma laglott som överskrider resten av tillgångarna. Det är viktigt att du väcker talan om rätten till ditt förstärka laglottsskydd inom ett år efter bouppteckningen efter din pappa gjorts. Även din bror måste väcka talan, eftersom talan bara räknas för den som klandrar bouppteckningen.

Sammanfattning

Eftersom din pappa gav bort huset efter sitt sjukdomsbesked tyder det på att gåvan är att likställa med testamente. Du och din bror skyddas av det förstärkta laglottskyddet, vilket innebär att gåvan ska återbäras, alternativt måste hans sambo lösa ut er ur huset med er laglottsdel. Om du vill ha hjälp med att reda ut situationen med din pappa är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare